onsdag 26. mai 2010

Headingen min - SOLLTINDAN - Norges nest eldste fjell

Headingen min er av en fjellkjede som ligger på Ringvassøya. Denne fjellkjeden heter Solltindan og består av tre topper på 1000 m.o.h, 1005 m.o.h og 1051 m.o.h. Dette er det høyeste fjellet på Ringvassøya.

Bildet tok jeg da jeg og min søster gikk til toppen en sensommer dag i august 2010. Vi var på toppen av den 3. toppen (1000 m.o.h). Det vi ikke visste da, men som jeg ble oppmerksom på  etter et tv-program på NRK1- Ut i naturen, var at denne fjellkjeden er Norges nest eldste fjell. Så artig, tenk det Norges nest eldste fjell rett bak huset vårt!!

http://ut.no/artikkel/1.7104691

Geolog Øystein Jansen ved Bergen Museum, universitetet i Bergen var i dette programmet på jakt etter Norges eldste fjell. Han er facinert av historien om hvordan Norge har blitt til og hvorfor landskapet er som det er. Han sier at Norges nest eldste fjell finner en på Ringvassøya utenfor Tromsø. På denne øya utenfor Tromsø finner du spesielle, hvite fjelltopper med mørke bånd i fjellveggen.

Bli med nesten 3 millioner år tilbake i tid:
" En gang for 2880 millioner år siden var det hvite fjellet glødende masse 10-15 km under jorden. Massene stivnet og ble til lyst fjell. 500 mill år senere sprakk det hvite fjellet opp og mørkere smeltemasser strømmet ut." Idag ser du derfor de mørke båndene i det lyse fjellet.

I artikkelen står det at fjellet heter Nordfjellet men det er feil. Nordfjellet ligger lenger sør på Ringvassøya.  Du vet du er ved Norges eldste fjell når du ser et mørkt kryss på en lys fjellvegg skrives det i artikkelen. Her er beviset merket med en gul ring at Norges nest eldste fjell er Solltindan!!



Her er ruten vår til toppen, merket med rødt. Vi startet turen fra Åbornes og gikk langs en rygg overfor Åbornes. Dette er et fjell som fasinerer meg veldig og jeg har vært der to ganger og håper at det blir flerer turer dit og spesielt til det høyeste punktet på 1051 m.o.h.

Noen bilder fra turen:

Nordover Langsund


Solltindan topp nr 2 1005 m.o.h


Vi e bra små på et stort fjell....


Vi klarte det!!!


Bak Solltidan ligger isbreen ned mot Brevatnet. Høyeste topp til venstre 1051 m.o.h.


post signature


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...