tirsdag 9. februar 2010

En dag på jobben...

Som sykepleier i hjemmesykepleien i kommunen hvor jeg bor, er jeg så heldig og kunne farte litt rundt i kommunen. Her møter jeg mennesker som trenger hjelp, noen er eldre og syk, noen er unge, noen trenger bare litt hjelp mens andre må ha hjelp til det meste. Uansett er jeg takknemlig for jobben min og for alle de flotte menneskene jeg møter. På mine kjørerturer ute i tjeneste får jeg muligheten til å se vår flotte kommune. Det er en fantastisk natur her nord som jeg får oppleve til ulike årstider og i all slags vær. Her er noen bilder jeg har tatt på veien....

Ørna på sin faste plass, Skogsfjorden 2009


Skarven har tatt plass på kaia, Skogsfjorden 2009

Uthuset...Rebbenesøy 2009

"Isfjellet" der trollet bor.., Skogsfjordvatnet 2009



LYS LANGS EN FJORD - dikt av Helge Stangnes

Det mørkne mot vinter som lenge skal vare
- en sommer blei borte, ein haust e på reis,
og leia e lagt der vi alle må fare
som tvungen turist på et år underveis.

Så fjern og så frostkald står stjern'n der ute,
men nærar e lysan der menneskan bor
- som glør gjennom natta fra rimgråe rute
skin perlebands-lenker av lys langs en fjord.

Og vi som e født her - og tidlig fekk sanne
at lyset og leiken har mørke som pant,
vi veit at den natta som ligg over landet
e prisen førr en sommar som kom - og forsvant.

Men ingen treng sukke og vri sine hender
i lengt etter solskinn og varme fra sør
så lenge som lysan fra nordnorske grender
førtell oss at her har vi søstre og brør.

Vi veit at den ætta vi kalle vår eia
i elsk og i armod har kysten bebodd
og tent sine lampe som fyrlys langs leia
tell merke for folk som har segla og rodd.

Ja, lysan fra stuen fra verharde strender
i mørketidslandet har gått som ei bru
med spenn over fjorda - lik utstrakte hender
med varme og kraft tel å tåle og tru.

Så kom, la oss tenne små lys førr kverandre
som bål imot natt på ei vinterkald jord
der frosten skal vike når menneskevarmen
får nå gjennom mørke som lys langs en fjord.


Kilde: Diktsamling "Lys langs en fjord" av Helge Stangnes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...